Moni musiikinharrastaja, jolla on kokemusta keikkojen ja juhlien järjestämisestä, haaveilee myös omista musiikkifestivaaleista. Kynnys oman festivaalin perustamiseen on korkea, sillä jo pienimuotoisenkin festivaalin järjestäminen vaatii kuukausien suunnittelun ja suuren määrän työtä. Työ perustuu usein vapaaehtoisuuteen, sillä varsinkin aloittelevilla järjestäjillä on harvemmin käytössään ylimääräistä rahaa. Ja vaikka rahaa olisikin, se hupenee äkkiä, sillä tilaisuuden vaatimien puitteiden lisäksi paikalle pitäisi saada myös esiintyjiä.

Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa järjestää festivaaleja, sillä jo pelkästään Suomessa järjestetään vuosittain kymmeniä musiikkitapahtumia. Suomen tarjontaan voi tutustua Festarit- sivuilla.

Markkinointi

Kun sopiva paikka festivaalien järjestämiseen on löytynyt ja esiintyjälistakin alkaa olla kasassa, on aika keskittyä tilaisuuden markkinointiin. Jos festivaali puitteidensa puolesta on täydellinen, mutta paikalle ei saavu ihmisiä, ei tilaisuutta voi pitää järin onnistuneena. Tapoja saada ihmiset kiinnostumaan festivaalista antaa kävijöille festivaalilahjoja.

Festivaalit ovat erityisesti Pohjoismaissa suosittuja kesätapahtumia, sillä pitkän talven jälkeen ihmiset haluavat nauttia yhdessäolosta ja musiikista ulkoilmassa. Yle kirjoittaa artikkelissaan tämän kesän festivaalitarjonnasta.
Festivaalit eivät ole mitään pienen piirin juhlintaa, sillä suosituimmat kesäjuhlat keräävät jopa kymmeniätuhansia kävijöitä vuosittain. Myös pienempiin tapahtumiin riittää kävijöitä ja varsinkin ilmaistapahtumat ovat suosittuja. Ilmaistapahtumien suhteen tarjontaa saisi olla enemmänkin, sillä valitettavan suuri osa kesätapahtumista on maksullisia.